47398355_730057477381230_668009191827937
47480387_386965922040278_679749314850848

GRUNDKURS

"Yoga som träning" den här grundkursen ger dig en introduktion till Ashtangayogans grunder och riktar sig både till dig som aldrig provat yoga tidigare men även till dig som redan tränat andra typer av yoga men vill lära dig Ashtangayoga ordentligt från grunden.

8 st Onsdagar  kl 18.30-19.45
med tillgång att gå på lördagar kl 09.00 också
 för att lättare kunna komma i i ashtangayogans system.

Vi börjar med en kort introduktion till yogans filosofi följt av en gradvis inlärning av Solhälsningar, stående asanas (positioner) och en del av Ashtanga yogans första serie. Fokus ligger framför allt på att lära sig att synkronisera andning och rörelse (så kallad vinyasa krama), få kunskap om Bandhas (energilås i kroppen) och Drishti (fokus för ögonen). Du lär dig också hur du tränar och rör dig på ett säkert sätt för att undvika skador och istället bygga upp kroppen att bli både stark och smidig.

ANMÄLAN GÖRS PÅ MEDBORGARSKOLANS HEMSIDA

Lärare: Helena Fratzell

STELA MÄN GRUNDURS ASHTANGA

"Yoga som träning", här lär du dig grunderna i yoga och bygger styrka och smidighet från grunden, du kommer att guidas igenom olika positioner en efter en och bygga på efter hand. Redan efter ett par gånger kommer du att känna dig mer stark, flexibel och rörlig. Yogan motverkar även stress, utbrändhet och sömnlöshet.

ANMÄLAN GÖRS PÅ MEDBORGARSKOLANS HEMSIDA

Lärare: Gunilla Sandberg

FORTSÄTTNING KURS ASHTANGA

Fortsättningskurs för dej som gått grundkursen och vill fortsätta. Här bygger vi på med fler ställningar och du kommer att guidas igenom de olika positionerna. Yogan stärker din kropp och gör den smidigare. Det är en träningsform för både kropp och själ. Yogan motverkar även stress, utbrändhet och sömnlöshet. 

Lärare: Gunilla Sandberg

ASHTANAGA HALVA SERIEN

En klass för dom som gått grundkurs och känner sig nyfiken. Lärararen leder klassen genom Suryanamaskara A & B (solhälsningar) stående och sittande ställningar fram till Navasana och avslutas med nedvarvningssekvens. I ett följsamt tempo med fokus på lugna djupa andetag.

Lärare: Gunilla Sandberg

MYSOREKLASS ASHTANGA

Rulla ut din matta och tillsammans leder jag dig i din takt och lär ut ställningarna en efter en. Hit kommer du som nybörjare eller för att fördjupa dig mer i ställningarna. Som att ha en egen P.T. inga förkunskaper krävs här får du guidning format för just dig.

Det är dropp in system, du kan ge din träning upp till 75 minuter.

En klass som passar alla. Nybörjare som erfaren. "Allt som krävs är ett öppet sinne"

Gunilla Sandberg​

YINYOGA

En lugn meditativ yogaform där du fokuserar på yindelarna i kroppen som skelett, bindväv, ligament, inre organ de så kallade meridianerna.

Du stannar i varje ställning mellan 3-5 min och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden och slappnar av och låter kroppen och dina muskler slappna av helt. En skön yogaform som passar alla i dagens höga tempo och ett bra komplement  till ashtangayogan. Passar nybörjare som van utövare

Lärare: Gunilla Sandberg

Lymfyoga med fokus på hormoner och körtlar

Det centrala i det här konceptet är kvinnohälsa, och att hjälpa kvinnor att själv hitta ett sätt att må bra på, med hjälp av yoga, kost och livsstil. Lär känna din kropp, dina hormoner och få en chans att hitta inspiration och glädje i livet.

När du tränar för att få fart på lymfcirkulation och avgiftning, är det mjuka flödande rörelser som är det bästa. Du flexar, vrider mjukt och böjer på ryggraden, axlarna rullas och öppnas mjukt upp. Vadmusklerna och fötterna får jobba på olika sätt, och ibland kommer vi hålla benen uppåt för att öka lymfcirkulationen i benen, där det lätt ansamlas vätska. 
I den här yogan undviker du ytterlägen och extrema positioner eftersom kroppen då börjar spänna istället. Du får också jobba med olika andningsövningar (pranayama). 

Du får återhämtning, förbättrar din kroppskännedom och balanserar kroppens körtlar, nerv-och hormonsystem. En välgörande träning för kroppen och sinnet, samt för mental och känslomässig balans med fokus på människan som helhet.

Yogaformen har sin bas i traditionell och medicinsk yoga, med rörelser inspirerade från Kundaliniyogan.

Vi inleder alla pass med minst 7 min djupandning, att komma i kontakt med varat djupa lugna andetag. Att få in det i sin vardag varje dag är så hälsosamt. Andetaget är grunden till allt - till din fysiska hälsa, din psykiska hälsa och till din sinnesstämning och energinivå. 

ANDETAGET

Andetaget är grunden till allt - till din fysiska hälsa, din psykiska hälsa och till din sinnesstämning och energinivå. Varför ska man träna på att andas kanske du frågar dig? Låt mig ge din lite fakta:

 

Du andas ungefär 1000 ggr i timmen. Det blir 24000 ggr på ett dygn, vilket motsvarar 10-20 kg luft. Du klarar dig inte lång stund utan luft. Det du däremot kan välja och påverka är hur du andas. Det är därför du behöver träna på hur du andas, så att detta blir så optimalt som möjligt. 

 

Andetaget är den röda tråden i Yogan, andningsövningar är en central del. Andetaget är det som sammanför kropp och sinne. 

 

Det fina med andningsövningarna är att du alltid kan praktisera dem. Andetaget är det allra viktigaste. Så tränar du på att andas rätt på yogamattan kommer detta att smitta av sig även utanför yogamattan i ditt dagliga liv. 

 

Att ge sig själv minst 7 min avslappnande djupandning om dagen kommer att förändra ditt liv.